בית כנסת

ירד אל העולם כדי לגלות לנו את תיקון הכללי

"הייתי כדאי לרדת לעולם רק כדי לגלות תיקון זה" – אלה היו מילותיו של רבי נחמן מברסלב בעצמו, אותן הגה לגבי התיקון הכללי הידוע כיום כנחלת הכלל, בזכותו.
מאחר ותיקון הכללי מצוי בתודעת הציבור כבר שנים ארוכות ונעשה בו שימוש עלי ידי כל החפץ לתקן את נפשו ולטהר את ליבו ולהשרות שכינה בקרבתו, לעתים נקרא תוכנו בלי ידיעה מלאה מוקדמת. כלומר, ייתכן ורבים קוראים תיקון הכללי באדיקות רבה שכן יודעים הם על מעלותיו וסגולותיו הרבות לחיים, אך אינם יודעים לפרטים את בסיס התיקון וסיפורו המלא.

אז מה למעשה הוא תיקון הכללי? מה הסיפור מאחוריו ומדוע הוא נודע כתיקון חזק ונורא במיוחד?
תיקון הכללי לא היה גילויו היחיד של רבי נחמן מברסלב. לרבי נחמן היו גילויים רבים וחשובים, אך כפי שניתן ללמוד מציטוטו של הרב עצמו, הוא חש שהתרומה הגדולה והחשובה ביותר שעשה בחייו ועבורה היה שווה לרדת לעולם, היה גילויו את תיקון הכללי.

נתחיל במה הוא אותו גילוי בעצם – תיקון הכללי הינו אסופה של עשרה מזמורי תהלים המוקראים בסדר מסוים שנקבע בקפידה ומחשבה על רבי נחמן מברסלב. המחשבה הרבה מאחורי תיקון זה, לפי הסבריו של רבי נחמן, היא עצם סגולתו הגדולה וקדושתו של ספר תהלים. למעשה, ספר תהלים הוא אחד מעשרה תדרים של קדושה (הנקראים גם "עשרה מני נגינה"), ואשר בכוחם לרפא ולבצע תיקון בעשרת כוחות הנפש – כאשר אלה (תדרי הקדושה) מכוונים כנגד עשר ספירות. אם ננסה לפשט, כאשר עשרה תדרים של קדושה מכוונים כנגד עשר ספירות – ישנם עשרה כוחות נפש בכל אדם אשר יכולות לזרום אליהם שמחה ואהבה וריפוי ותיקון ושכינה ושלווה עד אשר כל החסימות בלבו והווייתו של האדם נפתחות.

כאן כבר התקרבו למענה על השאלה השנייה, מדוע זהו תיקון כה חזק ונורא ועצמתי? ראשית, בעשר לשונות כתוב ספר תהלים, כאשר כל לשון יש בכוחה לבטל אחד מעשרה כוחות של חטא וטומאה ועוון המקשים על הנפש ולב האדם ואוטמים אותו. שנית, תיקון הכללי נועד בראשיתו ועיקרו כתיקון מיוחד לפגם הברית, כלומר תיקון וכפרה של פגמים כגון הוצאת זרע לבטלה, קרי לילה ומחשבות או דיבורים או מעשים של ניאוף. שהרי, איסורים חמורים מסוג זה נחשבו על ידי רוב הראשונים כאיסור מדאורייתא ועל דעתם של פוסקים רבים, כולל כתבי הזוהר, יש בכך עוון גדול שאין עליו מחילה.

מה שעוד מיוחד ומשמעותי בתיקון הכללי, הוא עצם העובדה שחטאים מסוג פגם הברית הינם חטאים שרבים וחזקים ואדוקים נכשלים בם ונופלים אליהם בעוונותיהם והם חטי יסוד שורשיים. עם זאת, על אף שתיקון הכללי מטהר ומתקן את הנפש, אין להקל ראש בחטאים אלה. עוד הוסיף על כך רבי נחמן מברסלב, תיקון הכללי מועיל הוא לכל אורחות החיים בכללותם וסגולותיו רבות לא רק בנושא זה.

itemit