באנר דודי שרון

Rtcles

דברים שמעניינים אנשים

איתור כספים אבודים – כל אחד יכול

איש מחטט בכיסים

בשנת 2013, משרד האוצר הציג לציבור את "הר הכסף", מנגנון אינטרנטי, המאפר לאנשים לאתר כספים אבודים, אשר רשומים על שמם באמצעות הקלדת תעודת זהות ומילוי טופס מקוון.
המידע המוצג בהר הכסף ובהר הכסף 2, מאפשר לאנשים לקבל תמונת מצב מקיפה אודות החסכונות שלהם, ומאפשר להם לקבל החלטות מושכלות עם הקופות והחשבונות, שעל שמם. איתור כספים אבודים- למי זה מיועד? מה מקבלים בפועל? מה לעשות עם המידע לאחר קבלת הרשימה?

איתור כספים אבודים- למי זה מיועד?

בראש ובראשונה, איתור כספים אבודים מיועד לכל מי, שחושש שבמהלך השנים הצטברו על שמו קופות גמל, חיסכון לפנסיה וגמולי השתלמות שונים, שמפוזרים בין חברות הביטוח, ואין לו יכולת לשלוט על כך.

בישראל קיימים מעל 46 אלף חשבונות של נפטרים בהיקף של מיליארדי שקלים. איתור כספים אבודים בהר הכסף, מאפשר לאנשים גישה לכספים, ששייכים אליהם ולבני המשפחה שלהם שנפטרו, ולא נמצא להם כל דורש

ניתן לבצע חיפוש עד 10 פעמים בלבד עבור כל מספר תעודות זהות, וזאת על מנת לשמור על הפרטיות של מבקש הבקשה.

מה מקבלים בפועל?

בפועל, האדם המבקש לאתר כספים אבודים מקבל פלט ובו  רשימה של כל חברות הביטוח, המחזיקות פוליסה על שמו (במערכת הר הכסף) או כל חשבונות הבנק והפיקדונות על שמו (במערכת הר הכסף 2)

מה לעשות עם המידע לאחר קבלת הרשימה

כאמור, על צג המחשב שלכם תופיע רשימה של כלל המקומות, אליהם יש להתקשר ולברר אודות הקופות, מה היתרה בקופות אלו? כמה מהן כבר נזילות? כמה כסף מותר למשוך? האם קיים קנס עבור משיכת הכספים? כמה כסף ימתין לכם לאחר גיל הפרישה? ומתי יהיה זמין עבורכם? המידע הזה, שקיבלתם בזכות איתור כספים אבודים, יסייע לכם לתכנן קדימה, להחליט אם אכן זהו צעד נכון למשוך כעת כספים, ולבצע בהם שימוש לטובת חינוך, פריעת משכנתא או כל מטרה אחרת. תוכלו גם להבין מה גובה דמי ביטוח המנהלים שלכם, ואם יש טעם להמשיך ולשמור את הכספים בקופות הקיימות, או פשוט לאחד אותם תחת קופה אחת ולחסוך בדמי ניהול.

חשוב לציין, שלא ניתן לאחד כל קופה, ולפעמים אין זה מהלך משתלם, איחוד קופות דורש הבנה בתנאי הפוליסה וכדאיותה, ואת המידע הזה תוכלו לקבל בין היתר באמצעות יועצים פיננסיים, שמתמחים בחסכונות ופנסיה.

לסיכום, איתור כספים אבודים, הוא מנגנון מבורך מטעם המדינה, המאפשר לכם לקבל מידע מקיף אודות קופות החיסכון באפיקים שונים ואודות חשבונות בנק אבודים שלכם ושל קרובי משפחתכם (בין החיים ובין שלא) ניתן לבצע חיפוש של עד עשר פעמים לכל תעודות זהות, ומומלץ לבחון את כדאיות השראת הכספים בקופות לטווח ארוך.