עמוק ברוק: מועדון ה-27
גראצ'ו מארקס אמר פעם שהוא "לא רוצה להצטרף למועדון שרוצה לקבל אותו", ו"מועדון ה-27" נראה כמו מועדון שכזה. עולם הרוק נאלץ להיפרד לא פעם ולא פעמיים מכוכבי רוק כשהם רק בני 27. הם נפטרו מוקדם, מוקדם מדי, אבל השאירו אחריהם…
אם יש לך עסק עם תקציב פרסום מוגבל והמטרה שלך היא להגדיל את המכירות, אתה כנראה כבר יודע שהפרסום בעיתונות או על גבי שלטי חוצות – כנראה שלא יחזיר את ההשקעה.
במקביל, הפרסום באינטרנט צובר תאוצה בעשור האחרון, בעיקר בזכות עלויות נמוכות שכל עסק יכול לעמוד בהן, כשאחת הדרכים הפופולריות היום לשיווק עסק באינטרנט היא פרסום בפייסבוק.
הרשת החברתית הגדולה והפופולרית ביותר בעולם מאפשרת פוטנציאל חשיפה עצום במחיר זול, בעזרת פרסום שמגיע אך ורק לקהל היעד הרלוונטי, באזורים המתאימים ובשעות הנכונות.
אם יש לך דף עסקי בפייסבוק, ועד עכשיו חשבת שכל מה שצריך לעשות זה לצבור כמות אסטרונומית של לייקים, להעלות כמה שיותר פוסטים לדף ולשבת לספור את הכסף – זה הזמן להתעורר. החשיפה האורגנית שתקבל מאוהדי הדף (זו שמתקבלת באופן טבעי, בלי שום קידום ממומן) שואפת לאפס, ולמעשה, מי שרואה את הפוסטים בדף עסקי שאינו מקודם בתשלום, הם בעיקר החברים ובני המשפחה המפרגנים של בעל העסק.
אחוזי החשיפה של אוהדים לפוסטים בעמודים העסקיים הולכים ויורדים כל הזמן, ונראה שכבר אין להם לאן לרדת. אם הדף שלך לא מבוסס על תוכן סופר-ויראלי, כזה שיסחוף כמות חריגה של לייקים, תגובות ושיתופים, רוב הסיכויים שלא תצליח להעביר את המסר שלך לקהל גדול. זו הסיבה שכדי לפרסם בפייסבוק, אין שום טעם להעלות לדף פוסטים שאינם מקודמים בתשלום. אם זה לא מקודם, זה לא קיים.
מודעה ממומנת היא אחד הכלים השיווקיים הטובים ביותר שקיימים כיום. פרסום בפייסבוק משלב בין השקעה כלכלית נמוכה יחסית לבין חשיפה ממוקדת ומדויקת לקהל היעד המסוים של בית העסק. ניתן לפלח כל מודעה לפי גיל, מין, מקום מגורים, מקצוע, תחומי עניין, רשימות תפוצה ועוד, וכך להיחשף אך ורק בפני מתעניינים רלוונטיים, מבלי לבזבז תקציב פרסום על קהל אחר.
יתרון חשוב נוסף הוא שבניגוד למודעה בעיתון או לפרסום על גבי שלט חוצות, בפייסבוק ניתן לעקוב בזמן אמת אחרי ביצועי הקמפיין, לדעת בדיוק כמה חשיפות והקלקות קיבל – ולבצע שינויים במודעה בהתאם, כדי להגיע ליעילות מקסימלית תוך כדי הפרסום. כך, בהשקעה לא גדולה במיוחד, המודעה תוצג רק לגולשים שיש סבירות גבוהה שיתעניינו במה שאתה מציע.
עלות פרסום מינימלית בפייסבוק ליום עומדת על 10 שקלים, ולאחר ניצול התקציב, חשיפת המודעה תיעצר עד ליום הבא. ניתן גם לשלם עבור תקופת פרסום בתאריכים מוגדרים ולא על בסיס יומי, בעלות מינימלית של 100 שקלים לקמפיין.
התשלום יכול להתבצע לפי מספר מודלים, שהעיקריים שבהם הם תשלום לפי הקלקה (CPC), תשלום לכל אלף חשיפות של המודעה (CPM), ותשלום לפי לייק או יצירת מחויבות באמצעות פוסט. תקציב פרסום של כמה עשרות שקלים יגיע לאלפי גולשים רלוונטיים בכל יום במודל CPC ועד לעשרות אלפי אנשים במודל CPM.
למעשה, כל אחד יכול להעלות ולנהל קמפיין בעצמו. אך לשם כך צריך להכיר היטב את מערכת הפרסום של פייסבוק ואת הדרכים להגיע לקהל היעד המדויק, לדעת כיצד לייצר מודעה מוצלחת ולנהל קמפיין אפקטיבי.
כשהפרסום מתבצע על ידי משרד פרסום או מנהל מדיה חברתית, תקציב הקמפיין מורכב מסכום הקידום הממומן שמועבר לחברת פייסבוק, ומעלות שירותיה של חברת הפרסום שמנהלת את הקמפיין.
לפני שמחליטים להשקיע תקציב, כדאי להגדיר את מטרות הקמפיין ומה חשוב לך להשיג באמצעותו – חשיפת מותג? לייקים לדף העסקי? איסוף כתובות מייל? מכירות? כל מטרה דורשת קמפיין שונה ואסטרטגיה אחרת.
מודעת לייקים, לדוגמא, לא תוביל למכירות אבל כן תשיג חשיפה ותצבור אוהדים לדף. לפוסט תמונה המקודם בתשלום יש פוטנציאל מכירות גבוה משמעותית ממודעת לייקים, ופוסט קישור יכול להוביל את הגולשים לאתר או לדף נחיתה כדי לייצר תנועה או לאסוף פרטי מייל לרשימת תפוצה. הכל תלוי במה שתהיה מעוניין להשיג באמצעות הפרסום.
בסופו של דבר, כדי להגיע לקהל מפולח בעלות נמוכה ולמשוך לקוחות פוטנציאליים איכותיים, פרסום מודעה יכול להיות משתלם מאוד ולהגיע למאות אלפי גולשים במינימום השקעה כספית, שבדרך כלל תהיה זולה יותר מכל אחת מאפשרויות הפרסום האחרות.
נכתב בשיתוף עם מליס, המתמחה בקידום, פרסום ושיווק עסקים בפייסבוק