באנר דודי שרון

Rtcles

דברים שמעניינים אנשים

נעים להכיר: במבובייק, אופניים חשמליים מבמבוק

אם אתם דואגים לאיכות הסביבה וגם אוהבים לפדל אז אתם חייבים להכיר את הבמבובייק. זהו מוצר חדש-ישן שיכול לשפר את חייכם והוא כבר כובש את ליבם של 'צייקליסטים' במדינות רבות בעולם. הבמבובייק התחילו את דרכם כאופניים "רגילים" בעלי שלדת במבוק המונעות מכוח הדיווש האנושי, אך כיום כבר ניתן לרכוש אותם גם בגרסת אופניים חשמליים, לרבות סוללה ומנוע יעילים במיוחד. תודות למשקלם הקליל, לעמידותם, לגמישותם וכן תודות לעלות הייצור הזולה של אופני הבמבוק ניתן לראות יותר ויותר רוכבים שעוברים לאופניים העשויים שלדת במבוק, וזה קורה בתעשיית האופניים שנשלטת כבר שנים רבות על ידי יצרני שלדות מתכת.

איך הכול התחיל…?

כפי שציינתי בהתחלה אופני במבוק הם מוצר חדש-ישן, למה אני מתכוון? הפטנט הראשון לאופני במבוק הוצג לציבור הבריטי כבר באפריל 1894. בשנת 1895 הוגש הפטנט גם בארצות הברית על ידי אוגוסט אוברג ואנדרו גוסטבסון, ובשנת 1896 אושר באופן סופי. אך הבמבובייק מעולם לא ייוצרו בייצור המוני. בשנים האחרונות יש תחייה מחודשת לבמבובייק וכיום הם גם משתייכים למשפחת האופניים החשמליים.

על אף שהבמבובייק יכולים לשמש כלי תחבורה נהדר הן לעיר והן לכפר, הם עדיין לא נמצאים בשימוש רחב דיו. אולם, עם התפתחותה וגדילתה של התנועה הירוקה בעולם הבמבוק חוזר ובגדול. תחילה החלו לעשות שימוש בבמבוק לייצור שילדות עבור אופניי מרוץ יוקרתיים, וכיום חודרים אופני במבוק חשמליים לשוק ומהווים אלטרנטיבה איכותית, זולה וקלה לתחזוקה ביחס לאופניים חשמליים העשויים משלדת מתכת.

היבטים טכניים

לבמבוק יש כמה תכונות חשובות שהופכות אותו לחומר אידיאלי הן מבחינת יצרני האופניים והן מבחינת הרוכבים.
צמח הבמבוק גדל בצורה ישרה, בניגוד לצמחים או עצים אחרים שגדלים עם 'קשרים' או 'עיקולים'. תכונה זו הופכת אותו לעמיד יותר מפלדה במבחני מתיחה (Tensile Strength) ועמיד יותר מבטון במבחני דחיסה (Compression Strength). המשמעות היא שלשלדת במבוק יש יחס חוזק-משקל גבוה במיוחד ובקרת רטט (כושר עמידה ברעידות) מצויינת המבטיחה נסיעה חלקה ויציבה יותר בשטח.

במודלים הראשונים של אופני במבוק חוברו מוטות הבמבוק זה לזה באמצעות מחברי מתכת שהודקו מסביב לעץ או נכרכו בבד שנטבל בשרף. כיום, משתמשים בסיבי פחמן בגלל משקלם הקליל, הן על מנת לחבר את השלדה והן כדי להרכיב את החלקים שאינם עשויים מבמבוק. כך למשל, המזלג של האופניים מורכב לרוב מפחמן מפני שקשה למצוא במבוק שיתאים באופן מושלם לשקע המזלג בשלדה.

במבובייק: הרבה יותר מאופניים חשמליים

מאחר וצמח הבמבוק מגיע מהר מאוד לבגרות ומתחדש מהר לאחר כריתתו, גידולי במבוק נחשבים לזולים וברי קיימא במיוחד. נכון להיום נעשה שימוש בבמבוק כתחליף זול לשלדות האלומניום והפלדה המסורתיות באזורים כפריים רבים. לדוגמה: האו"ם וממשלת ארצות הברית ממנים כיום את "Ghana Bamboo Bike Initiative", שיזמה ברניס דאפאה. היוזמה נועדה לתת מענה לשינויי האקלים בכדור הארץ, לעוני, לאבטלה בקרב בני נוער ולתופעת העיור (המעבר מהכפר לעיר) המתגברת. היא עושה זאת על ידי מתן תעסוקה לצעירים באזורים כפריים, בעיקר לנשים, בייצור אופני במבוק באיכות גבוהה. כבר היום מעל ל-1,000 זוגות אופניים שהורכבו במסגרת היוזמה נמכרו בגאנה, אירופה וארצות הברית.

עוד פרוייקט מרשים שראוי לציין הוא ה-"Bamboo Bike Project" של אוניברסיטת קולומביה שבארה"ב, שייצר כמות קטנה של אופני במבוק בין השנים 2007 לבין 2011. מטרת הפרוייקט הייתה לייצר אופניים זולים שיכולים לשנע מטענים כבדים באזורים כפריים ועניים ביבשת אפריקה, בד בבד עם יצירת תעשייה אפריקאית מקומית למען תושבי אפריקה, ללא כל עזרה ממקורות חיצוניים. אך עם זאת, מאחר והפרויקט אינו פעיל משנת 2011 לא ניתן למצוא פרסומים אודותיו ולכן להעריך במדויק את הצלחתו.

מגוון מחירים

במבובייק מקצועיים יכולים להיות יקרים, אך ניתן למצוא מגוון של מחירים. בקוטב אחד ממוקמים דגמים שעוצבו לרוכבי מרוצים בכביש ובשטח שמתחילים ב- 3,200$. כך למשל, חברת Bambikes מהפיליפינים מציעה אופני הרים, כביש או BMX עם שלדת במבוק במחיר של 1,700$. חברת "Calfee Designs" מסנטה קרוז קליפורניה מציעה אופני כביש מבמבוק במחיר התחלתי של 3,150$.

בקוטב השני, ניתן למצוא אופניים חשמליים מבמבוק של החברה הישראלית "במבובייק טכנולוגיות", שמחירם מתחיל ב-3,333 שקלים בלבד!

Tags:
מירב כותבת ועורכת תוכן בכירה במגזין Rtcles.
View all posts

LEAVE A RESPONSE

אולי יעניין אתכם גם