באנר דודי שרון

Rtcles

דברים שמעניינים אנשים

דשן נוזלי אורגני – כי רוב הנחלים זורמים לברז שלנו

בין אם אתם חקלאים או גננים ובין אם לאו, אתם בוודאי יודעים מה הוא התפקיד של דשן. דשן מספק תזונה חיונית לצמח. כשם שאנחנו בני האדם זקוקים לאוכל כדי לחיות, כך גם צמחים צריכים דשן כדי להתפתח ולפרוח. אדם ללא מזון לא יוכל לשרוד וכך גם צמח ללא דישון.

וממש כמו שיש מזונות בריאים ומזינים ומזונות שעלולים לחולל נזק לגוף, כך גם בעולם הדישון. יש דשן אורגני ויש דשן כימי, בהתאמה. הדשן הכימי עמוס בכימיקליים ומתרכז בהאצת התפתחות הצמח בלבד. בעוד שדשן אורגני גם כן מתרכז בהתפתחותו של הצמח אך הוא פותח מתוך ראייה מערכתית כוללת הרואה את הצמח כחלק אינטגרלי ממערכת אקולוגית שלמה.

דברים שלא מספרים לנו על דשנים כימיים

דשן כימי יכול, אפוא, למלא את ייעודו בצורה טובה, אפילו מרשימה. הוספת דשן כימי לצמחים אכן תאיץ את הגדילה של הצמח. אך נשאלת השאלה באיזה מחיר?

במחיר של פגיעה במיקרואורגניזמים ובתולעי האדמה (Earthworms)?. יצורים אלו נמצאים באופן טבעי בקרקע והם תורמים בצורה משמעותית לתהליך ההזנה של צמחים. תולעי אדמה למשל לא רק מספקות את הקומפוסט הטבעי הטוב ביותר, הן גם מסייעות באוורור האדמה. ללא תולעי אדמה אלו הקרקע הופכת דחוסה וצפופה מדי ואין לה איך לנשום.

במחיר של פגיעה בצומח?. שימוש בדשן כימי גורם לצמח לעקוף תהליכים טבעיים כך שהצמח יוכל לקבל גישה מהירה למזון שלו. עם דשן כימי הצמח מקבל את המזון שלו באופן מלאכותי, כאילו הוא מקבל אוכל בשיטה עירוי-תוך-ורידי. הכימיקליים הופכים את הקרקע למזינה פחות ומצמצמים את יכולתו של הצמח להגיע בעצמו למזון. וכך הופך הצמח לתלוי יותר ויותר בדשנים הכימיים.

אוהבים את כדור הארץ? תתחילו לעבוד עם דשן אורגני

במחיר של פגיעה באדם ואיכות הסביבה? רבים מהדשנים הכימיים מסונתזים משמן, הם מופקים באמצעות דלק מאובנים וכאשר דשנים אלו מגיעים למקורות מים הם מזהמים את המים ואת החיים בתוך מאגרי מים אלו למשל דגים. ואם המים הללו מגיעים לברזים שלנו, הרי שהדשנים הכימיים פוגעים גם בנו.

צרור גזר

Go Eco: היתרונות של דשנים וביו-סטימולנטים אורגניים נוזליים.

דשן נוזלי אורגני הוא דשן שמופק מרכיבים טבעיים או מרכיבים ממוחזרים, ויש לו כמה יתרונות ברורים בגינה הביתית, בשדה ואפילו באדנית או בעציץ.

דשן אורגני וביו-סטימולנטים אינם פוגעים בתולעי האדמה ובמיקרו אורגניזמים שחיים בקרקע כי אם עובדים ביחד איתם. כמו כן, הם אינם פוגעים בצמח כי אם מסייעים לו להאיץ תהליכים טבעיים. לבסוף, הם אינם פוגעים בסביבה אלא עובדים בהרמוניה עם המערכת האקולוגית כולה.

ומדוע כדאי להשתמש בדשן ובביו-סטימולנטים אקולוגיים נוזליים ולא במוצקים?

קל מאוד לשימוש ויישום – ניתן לרסס או להוסיף למים דשן נוזלי וגם ניתן להוסיף אותו בכל אחד משלבי הצמיחה של הצמח. אפשר להשתמש בדשן אורגני גם אם העברתם צמח ממצע אחד למצע אחר. אם יש מערכת השקיה ניתן, כאמור, להוסיף את הדשן הנוזלי למערכת וכך יודעים שכל הצמחים מקבלים את הדשנים האורגניים ומאיצי הגדילה האקולוגיים בצורה שווה.

בניגוד לדשנים מוצקים כאשר עושים שימוש בדשנים וביו-סטימולנטים נוזליים יש לנו שליטה מלאה על כמויות ומנות. כל מי שהשתמש בדשנים מוצקים כימיים מכיר את הבעיה של דישון יתר הפוגע בצמח ובסביבה כולה. אך כאשר משתמשים בדשן נוזלי אין את הבעיה הזו כי ניתן לדלל ולתקן בקלות ובמהירות.

ירקות

ביו סטימולנטים – מאיץ טבעי שחוסך זמן

דשן אורגני וביו-סטימולנטים נוזליים גם יכולים לחסוך המון זמן. כפי שראינו אם משלבים אותם במערכת ההשקיה אז למעשה מבצעים 2 פעולות סימולטנית – גם משקים וגם מזינים את הצמחים, וזה חסכון אדיר של זמן.

דשן וביו-סטימולנטים אורגניים נוזליים גם בטוחים יותר לשימוש. אם יש לכם ילדים או חיות מחמד אתם בטח חרדים לבריאות שלהם. אם משתמשים בדשנים ומאיצי גדילה נוזליים אורגניים אפשר לדשן את הגינה/השדה ומיד לאחר מכן לחזור לפעילות במקום כי אין תופעות לוואי ואין חשש לפגיעה בחיות או ילדים.

לדשן אורגני ולביו-סטימולנטים יש השפעה מידית. הם תומכים ומפרים את שורשי הצמחים במהירות והם גם מסייעים בהאצת נביטת הזרעים. כמו כן, הם מאד יעילים באיזון רמות ה – PH של הקרקע.

כל גנן וחקלאי צריכים לעשות את השיקולים שלהם ולבחור את הדשנים ומאיצי הגדילה הטובים ביותר עבורם. אך כאשר מבצעים את תהליך קבלת ההחלטות חשוב לקחת בחשבון לא רק מה טוב עבור הצמח כי אם מה הכי טוב למערכת האקולוגית כולה. כי בסופו של יום רוב מי הנחלים זורמים אל הברז שלנו, ואם אנחנו מזהמים את הסביבה ואת מקורות המים שלנו, אנחנו בעצם מזיקים לעצמנו.

Tags:
מירב כותבת ועורכת תוכן בכירה במגזין Rtcles.
View all posts

אולי יעניין אתכם גם