באנר דודי שרון

Rtcles

דברים שמעניינים אנשים

מהי בדיוק אומגה 3 והאם יש לה "אחות"?

בתור אחת שאוהבת להתנסות בדברים חדשים באופן כללי ובכל מני תכשירים וכמוסות שאמורות לשפר את החיים והתפקוד והבריאות בפרט, יצא לי להתוודע בין היתר גם לאומגה 3. לא תמיד הייתי מעורה בתחום וגם עכשיו קשה לומר שאני מומחית, במיוחד לאור העובדה שגם המומחים עצמם לא תמיד חד משמעיים או יודעים להביא הוכחות חותכות לדבריהם, כך שכשסיפרו לי התחלה שבריא לי לצרוך חומצת שומן התגובה שלי הייתה פחות או יותר "שומן?? בחיים לא".

רק אחרי זמן מה שלקח לי להרגע ואחרי הסברים ברורים לגבי אותה חומצת שומן, הבנתי במה מדובר ודי השתכנעתי שזה יכול בהחלט להועיל לי עם לא מעט תופעות גופניות ונפשיות שהן מנת חלקי ושווה למצוא להן הקלה כלשהי, או לפחות לנסות. אז אומגה 3 היא אמנם חומצת שומן, או בשמה המדויק חומצת שומן רב בלתי רוויה, אבל זה לא שומן כמו שחלקכם אולי מדמיינים. מינון נכון ומספק של אומגה 3 בגוף מסייע לתפקוד ולבריאות מלא מעט בחינות והפך לתוסף מזון נפוץ וחשוב מאוד שמומלץ לא פעם גם על ידי רופאים קונבנציוניים.

יש שלושה סוגים של אומגה 3 – ALA EPA ו-DHA. אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA אפשר למצוא בדגי מים קרים, אצות מסוימות, שימורי דג טונה במים (בשונה מטונה בשמן) ועוד. את הסוג השלישי, ALA, אפשר למצוא במרווה מרושתת, זרעי פשתן, זרעי צ'יה, אגוזי מלך, פרי האסאי, תרד, שמן קנולה ועוד. חלכקם אולי אפילו מכירים גם את האומגה 6, שגם היא חיונית לגוף וגם אותה הגוף אינו מייצר בעצמו אלא מקבל מחוץ בדיוק כמו אומגה 3, העניין השונה עם אומגה 6, זה שאנחנו צורכים באופן טבעי הרבה יותר אומגה 6 ולכן לרוב אין לנו חוסר באומגה 6, בניגוד לאומגה 3 שחסרה להרבה מאתנו פעמים רבות.

המצב האופטימלי, לפחות על פי מחקרים מסוימים (ואנחנו יודעים היטב שכמעט תמיד כשיוצא מחקר כלשהו אחריו יוצא מיד מחקר הסותר אותו) – הוא מינון המשלב בין אומגה 6 ואומגה 3 ביחס של 1:6 לטובת אומגה 3, אך כפי שציינתי קודם, בפועל המצב שונה ולרוב אנו צורכים יותר אומגה 6 ואין בו ממש חוסר.
כשיש לנו כמות מתאימה ומספקת של אומגה 6 בגוף, אנחנו נתמודד טוב יותר עם זיהומים ודלקות בגוף, יפחת הסיכוי לסוכרת, שומנים וטריגליצרידים בדם. בנוסף, היא תתרום תיפקוד תקין ובריא של הלב, לייצור ותפקוד של הורמונים, לשמירה על העור ובניית התאים בגוף.

אומגה 3 לעומת זאת, מסייעת להפחתת הסיכון למחלות לב מסוימות, סוגים מסוימים של סרטן, נוגד דלקות ותורם להקלה על סימפטומים של טרשת, מעורר ומקל על מקרים של דכאון, משפר ריכוז ותור להתפתחות המוח אצל ילדים.

בכל מקרה ובכל מצב שבו גופכם נתון, תמיד רצוי להתייעץ עם רופא או תזונאי מומחה לפני שנוטלים אומגה 3 או 6, שכן בניגוד לויטמינים ותוספים אחרים, עודף מחומצות השומן האלה בגופנו כן יכול לגרום לנזקים כמו זיהומים, דלקות או בעיות לב.

Tags:
מירב כותבת ועורכת תוכן בכירה במגזין Rtcles.
View all posts

אולי יעניין אתכם גם